Foodtrend havermout
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren

0/0000
9 dec 2014 18 6911

Ook zo dol op havermout? Dat komt goed uit want haver is hot! Wat maakt het dan zo bijzonder? Deze kleine graankorrels zijn echt powerfood waarmee je je dag een kickstart geeft. Maar als verantwoord tussendoortje scoort havermout minstens zo goed. En daarmee past het helemaal bij de foodtrends van 2015. Benieuwd naar de voordelen en nieuwste hypes op het gebied van havermout? Dat hebben we hieronder voor je op een rijtje gezet.

1. Oorsprong
Heb je je ooit afgevraagd hoe havermout wordt gemaakt? Verse haverkorrels worden met vlies en al geoogst en daarna gedroogd en geroosterd. Na het verwijderen van de vlies, wordt de havergraankorrel geplet en gestoomd – zo maken ze de platte havervlokken en havermout zoals wij ze kennen. Heerlijk als ontbijt: denk aan een dampend kommetje pap bestrooid met vruchten en noten of geweekt als bircher-muesli met chiazaad en kokos. En ook de perfecte manier om je ochtendsmoothie meer stevigheid te geven. Maak eens je eigen cruesli, een stuk gezonder en lekkerder dan de versies uit de supermarkt. Maal je havervlokken fijn, dan krijg je havermeel waarmee je verrukkelijke muffins, stevige pannenkoekjes en zoete taarten bakt. Of verwerk het in brood, een hartige taartbodem of gebruik het als paneer laag voor gebakken vis. Een enorm veelzijdige voedingsbron dus!

Van nature is haver glutenvrij, maar het wordt vaak gemalen in molens of fabrieken waar ook diverse tarwesoorten worden geproduceerd, en dus raakt het gemakkelijk ‘besmet’. Wil je er zeker van zijn dat je haver glutenvrij is, kijk dan online of in biologische winkels.

2. Boordevol vitaminen
Naast bijzonder smakelijk, is deze volkoren graansoort erg voedzaam en zit het vol met vezels. Door de vezels worden de natuurlijk koolhydraten in haver langzaam aan je bloed afgegeven. Ideaal, want dit zorgt ervoor dat je direct brandstof krijgt én lekker lang een vol gevoel houdt. Nog een fijne bijkomstigheid: haver is goed voor je spijsvertering. De oplosbare vezels verminderen ook de hoeveelheid cholesterol in je lichaam. Hoe dit werkt? De vezels vervoeren cholesterol naar je darmen waar de cholesterol direct door je lichaam wordt uitgescheiden, nog voordat het in je bloed kan worden opgenomen.


Naast vitaminen E, ijzer, magnesium, calcium en foliumzuur is haver bijzonder rijk aan vitaminen B. Deze vitamine ondersteunt je bij stress: het stimuleert namelijk je bijnieren, zenuwstelsel en de aanmaak van energie in je lichaamscellen. En deze energie gebruikt je lichaam in stressvolle situaties, dus door haver te eten vul je deze reserves gauw aan en voorkom je dat je je bij stress uitgeput voelt. Kortom, het is geen wonder dat haver zo populair is, je geeft je lichaam er écht een boost mee!


3. Een goed begin van de dag
Naast alle gezondheidsvoordelen, wint het belang van goed ontbijten steeds meer terrein. En dus schieten concepten met de focus op deze verantwoorde graansoort als paddenstoelen uit de grond. Denk aan biologische instant-havermout in portieverpakking waar je alleen maar kokend water aan toevoegt. Het ultieme ontbijt voor onderweg. Daarnaast, brengt Havergoud biologische havermout en allerlei lekkernijen zoals huisgemaakte muesli en taartjes op de markt en komen ze binnenkort met de eerste Haver-bar van Nederland. Ook verschijnt in januari 2015 ‘Havermoutje’, een inspirerend kookboek met 70 verrassende recepten met, je raad het al, havermout in de hoofdrol.

Overtuigd? Ga zelf aan de slag met haver met één van deze verrassende recepten

 


Deel Artikel
Bewaar artikel
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren





    Trends

    Meer Trends