Nu in 't seizoen: vijgen
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren

33/2015
8 mei 2015 0 2087
Vers of gedroogd – vijgen zijn niet alleen heerlijk zoet, maar ook nog eens ontzettend gezond. Vijgen zijn rijk aan vezels, mineralen en vitamine B6 en tellen gemiddeld slechts 40 kcal.

Oorspronkelijk komt de vrucht uit de Westelijke Jordaanoever, maar tegenwoordig importeren we vijgen voornamelijk uit Zuid-Europese landen. Eet ze met pittige kaas, beleg je vega-pizza ermee of eet de rijpe vrucht ‘au naturel’, met schil en al!

De vruchten zijn groen-geel tot blauw-violet van kleur. Let bij het kopen op of ze een zachte schil hebben. Bereid in de bladeren van de vijgenboom vis of vlees op de barbecue of in de oven – het geeft een lichte kokossmaak af.

Combineer vijgen met: ricotta, tijm, gorgonzola, noten, zoete ui, honing, saffraan, mascarpone, feta, vanille, munt, basilicum, geitenkaas. 

Recepten met vijgen: vijgen-fetasalade met walnoten
salade van vijgen, waterkers & sjalotbruschette met prosciutto, vijgen & blauwe kaas, gebakken vijgen met amaretto & ricottasalade met geitenkwark
vijgencrumble uit de ovenvijgentaart en vijgenmuffins.

Het seizoen van vijgen loopt van augustus tot en met half november.



 

Deel Artikel
Bewaar artikel
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren





    Kooktips

    Meer Kooktips