Kook eens met super food besjes
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren

36/2015
29 sep 2015 0 698
Besjes zijn de bom! De (gedroogde) vruchtjes zitten boordevol vitaminen, mineralen en antioxidanten, die het immuunsysteem versterken, goed zijn voor je hart en cholesterolverlagend werken. Het wachten is op keihard wetenschappelijk bewijs, maar wat we wel zeker weten is dat ze niet slecht voor je zijn en dat superlekker smaken in  smoothies en ontbijtjes. Ook doen ze het prima in mueslirepen en over de salade.

Acaibes
Dit donkerblauw-paarse besje, afkomstig uit de Amazone, lijkt een beetje op onze bosbes qua smaak en vorm. De acaibes geeft je energie, maar bevat nauwelijks calorieën. Hij zit vol vitamines, calcium en enkelvoudig verzadigde vetzuren. Maar is vooral beroemd door de enorme hoeveelheid antioxidanten, die het schadelijke effect van vet in voedsel tegengaat en oxidatie bij ouder worden remt. Verder zit de bes vol met sterolen, die helpen om je bloedsomloop te stimuleren. Ook zou het de darmflora op peil houden en antiallergisch werken. De combinatie van vitamine C en ellaginezuur versterkt het immuunsysteem en zou tumoren remmen. Voornamelijk te krijgen in poedervorm, die je kunt roeren door smoothies, juices of yoghurt.

Moerbei
Er zijn witte en zwarte versies van dit wat rommelige besje met zijn ruwe huid. Er zit geen spoortje vet in en hij zit vol vitamines A, B6, C, E, K en calcium, kalium, magnesium, selenium, ijzer, zink, koper en fosfor. Het is goed voor je ogen en als je een lage bloeddruk hebt, helpt het je die op peil te houden. De vele vezels geven snel een voldaan gevoel. Verder is de moerbei rijk aan antioxidanten en helpt-ie hart- en vaatziekten te voorkomen en zou het je geheugen verbeteren. Moerbeien (mulberries) hebben een honingachtige smaak en rozijnachtige substantie. Ze zijn heerlijk door de yoghurt, in een fruitsalade of een mueslireep.

Incabes
Dit goud-oranje besje (hij wordt ook wel goudbes genoemd) is van buiten lekker zoet en heeft zure, citroenachtige zaadjes. Zoals de naam al doet vermoeden komt de incabes uit de Amazone, maar hij wordt nu ook in Europa geteeld. De gouden besjes zit vol vitamine A, B1, B2, B3 en C, plus calcium, ijzer en fosfor. Ze werken ontstekingsremmend en bestrijden vrije radicalen en gaan zo het verouderingsproces tegen. Incabesjes zijn perfect voor proteïneshakes want het zijn ware eiwitbommen. Als je fanatiek aan het sporten bent heel geschikt voor je spierherstel en –opbouw.
 
Duindoornbes
Dit zure van oorsprong Aziatische besje is knaloranje aan de struik en in gedroogde vorm lichtbruin. Er zitten vitamines A, B1, B2, B5, B11, C, E en K in duindoornbessen en omdat ze zestig keer meer vitamine C dan sinaasappelen bevatten zijn ze super voor extra weerstand in de winter. De vele mineralen - ijzer, calcium,  kalium, magnesium, zink, koper en kobalt - geven het besje zijn superkrachten. De vele onverzadigde vetzuren helpen hart- en vaatziekten te voorkomen en een hoge bloeddruk omlaag te brengen. Verder bevorderen ze de spijsvertering en zorgen ze voor een gezonde darmflora. Gedroogd zijn ze lekker door de muesli of een salade, in poedervorm door de smoothies.
 
Hou jij van lekker healthy food?
Dit is hét boek voor jou!


 
 
Gojibes
Hij is roze-rood, vrij hard, hij smaakt zuur-bitter en wordt al eeuwen door de Chinezen gebruikt als medicijn om onder meer het immuunsysteem te versterken en het gezichtsvermogen te verbeteren. Voor dat laatste zorgen de antioxidanten luteïne en zeaxanthine. Naast antioxidanten zitten er veel vitamines in: B1, B2, B3, B6, C en E. Ook barst het van de mineralen als ijzer, selenium en germanium, die bloedarmoede voorkomen en je een fitter gevoel geven. Het belangrijkste van de gojibes is dat-ie rijk is aan polysacchariden: suikers die de aanmaak van witte bloedlichaampjes stimuleren en zo het immuunsysteem versterken. Lekker besje met bite voor  in de yoghurt, door de havermout of over de salade.
Recepttip: kiemgroentesalade met bessen en noten

Meer lezen over verschillende soorten superfood? Ga hier naar ons Superfood ABC.




 

Deel Artikel
Bewaar artikel
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren





    Kooktips

    Meer Kooktips