8x tips voor gezond feest-eten voor kids
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren

35/2015
11 aug 2015 0 1665
Kinderen zijn dol op verjaardagen, en de bijbehorende feestjes zijn geweldige gelegenheden om heerlijke gerechten plus hapjes en drankjes te serveren. Partyfood voor kids kan kleurrijk, feestelijk én gezond zijn, helaas zijn kinderfeestjes bijna synoniem geworden aan suikerrijk voedsel vol verzadigde vetten. Maar… met deze fantastische ideeën kun je het junkfood vermijden en maak je een verjaarspartijtje gezonder, specialer, kleuriger en leuker – zonder dat je er veel moeite voor hoeft te doen.

1. Houd het simpel
Om ervoor te zorgen dat de aanwezige kids niet gaan morren over wat er zoal te eten is, gebruik je ingrediënten en smaken die ze lekker vinden. Denk aan bananen, aardbeien, appels, komkommers, tomaten, worteltjes, mais, avocado, misschien een verdwaalde paprika, en andere eenvoudige groenten en vruchten waarvan je weet dat je kids er gek op zijn.

2. ‘Doe-het-zelftafel’
In de juiste setting vinden kinderen het superleuk om zelf wat te doen – het geeft ze verantwoordelijkheid, maakt ze creatief en het is extra gezellig als hun vriendjes en vriendinnetjes erbij zijn. Als je kinderen enthousiast kunt krijgen om hun eigen gerechtjes samen te stellen, heb je ze een weergaloos feestje bezorgd!

Een ‘doe-het-zelftafel’ is hiervoor ideaal: dek een grote tafel en presenteer daarop pannenkoekjes en allerlei toppings, een stapeltje taco’s en een selectie van verschillende vullingen, de componenten voor een thuispizza of een grote pan pasta met daarnaast een paar sauzen om uit te kiezen. De opties zijn vrijwel oneindig en de kids zullen ervan smullen.

Ga hier naar alle leuke recepten voor kinderen.

3. Fraaie fruitlolly’s
Deze prachtige lolly’s zijn gemakkelijk en snel te maken – en ze zijn niet duur. Ze geven ook de kans om creatief bezig te zijn, met allerlei verschillende vruchten of sappen om een combinatie te maken waar de kids van gaan genieten! Het is niet nodig om geld te besteden aan trendy ijslollyvormen: ik gebruik kleine yoghurtbekertjes – dat gaat prima!

4. Maak eten leuker met natuurlijke kleuren
Geef voedsel een kleurtje met natuurlijke kleurstoffen – bijvoorbeeld bietensap, spinazie of sinaasappels – of mix vruchten met andere, kleurversterkende keuzes als blauwe bessen, aardbeien, mango, ananas of kiwi’s. Of je nu een glazuurmengsel, een smoothie of een taartvulling ‘verft’, je zult verrast zijn over de mooie natuurlijke tinten!

5. Supersmoothies
Wees vindingrijk en probeer je gezonde voedsel aan je kinderen te ‘verkopen’. ‘Shreksap’ of een ‘Prinses Elsa-blauwebessensmoothie’ klinkt aanlokkelijker dan gewoon ‘gezond sap’. Zet de sapcentrifuge/blender op een tafel en maak de smoothies op bestelling – net als in een sapbar! Kijk hier voor smoothie-recepten.

6. Chocoladevruchten
Ze zijn zo simpel maar ook heel aantrekkelijk voor kids. Smelt een hoeveelheid chocolade au bain-marie (gebruik pure chocolade om het suikergehalte lager te houden) en doop er een halve geschilde banaan in. Rol deze door gehakte nootjes (gedroogde vruchtjes of pitjes en zaden zijn ook toppers) en laat ze afkoelen op bakpapier.

7. Maak je eigen alternatief voor frisdrank
Als je een huis vol uitgelaten kinderen hebt, is het superbelangrijk om suikerrijke frisdrank te vermijden. Pers een heleboel fruit en groente, of maak je eigen limonadesiroop, of breng water op smaak met vruchten, kruiden en eventueel eetbare bloemen. Wil je geen suiker gebruiken in de zelfgemaakte limonades, dan kun je agavesiroop, honing of ahornsiroop nemen.

- Abrikozenlimonade
Sinaasappel-honinglimonade
- Kersenlimonade

8. Gezond en toch uitnodigend
Gezonde dips in verschillende tinten en smaken. Zoete of hartige dips vormen een uitstekende manier om ervoor te zorgen dat kinderen iets gezonds binnenkrijgen. Klassiekers als hummus, limabonen, avocado (guacamole is de perfecte manier om deze vrucht te serveren)  en tomatensalsa zijn allemaal prima opties.

Vergeet ook de kant-en-klare sauzen en vullingen voor sandwiches en ga voor avocado, tomaat en hummus. Notenboters die op smaak zijn gebracht met cacao, vanille, gekaramelliseerde banaan of marmelade zijn ook gezonder dan boters boordevol verzadigde vetten.

Als er kids met een allergie op het feestje komen, zorg er dan voor dat je alle dingen waar allergenen in kunnen zitten – zoals noten, zuivel, enz. – van een label voorziet. Je kunt er feestelijk uitziende kaartjes van maken, die je naast de betreffende gerechten zet.

Nog meer tips voor een kinderfeestje? Klik hier.

Tekst Bettina Campolucci-Bordi


 

Deel Artikel
Bewaar artikel
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren





    Kinderen

    Meer Kinderen