​Jamie Oliver voert campagne: koop misvormde vruchten en groenten
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren

0/0000
6 feb 2015 0 1082

Jamie Oliver, die eerder al de campagne voor betere schoolmaaltijden aanvoerde, moedigt consumenten nu aan om kromme wortels,  knobbelige peren en wonderlijk gevormde aardappels te kopen, in een poging verspilling te verminderen.


Bron via The Guardian
Misvormde maar prima eetbare groenten en fruit die anders verloren gaan, worden vanaf eind januari 2015 door de Britse supermarktketen Asda tegen lagere prijzen verkocht in een landelijke proef.

Deze winkel – de grootste supermarktketen van Groot-Brittannië – liet weten dat de tegenzin van de klant voorheen draaide om prijs en kwaliteit, maar dat uit research van de kant van het bedrijf bleek dat 65 procent van de klanten inmiddels openstond voor het idee van vreemd gevormde verse producten, terwijl 75 procent  beslist ‘knobbelig’ zou kopen als het goedkoper was. 

Het initiatief  kwam voort uit een onderzoek naar de schaal van de voedselverspilling in Groot-Brittannië, uitgevoerd door Jamie Oliver en boer Jimmy Doherty en gepresenteerd in het tv-programma Friday Night Feast.
 

 

In het eerste programma praten Jimmy en Jamie met boeren die hun vertellen dat ze duizenden tonnen verse groenten niet aan supermarkten konden verkopen omdat ze als niet-perfect werden beoordeeld. Ze benaderden Asda om in een filiaal een kleine proef te nemen – gefilmd voor het programma – om na te gaan hoe klanten tegenover grillig gevormde producten stonden en of ze ze zouden willen kopen voor een lagere prijs.

‘Als de meeste Britten ook maar enig idee hadden van de hoeveelheid voedsel die verloren gaat, zouden ze massa’s lelijke groenten in hun karretje leggen,’ aldus Oliver. ‘Er is absoluut geen verschil qua smaak of voedingswaarde. Dit is prima voedsel dat door mensen gegeten kan en zou moeten worden. Met een half miljoen Britten die afhankelijk zijn van de voedselbank is deze verspilling niet alleen waanzin, maar bijna misdadig.’

Het fruit en de groenten in Asda’s nieuwe lijn Beautiful on the Inside zullen afzonderlijk worden verkocht voor 30 procent minder dan hun ‘perfecte’ tegenhangers. Zo hoopt de supermarkt de klanten attent te maken op de voordelen van ‘lelijk spul kopen’ en tegelijkertijd boeren te steunen. De campagne en productenlijn zijn op 26 januari in een beperkt aantal winkels gelanceerd, en het is de bedoeling dat een landelijke campagne volgt.

Voor de vorm...
In juli 2009 werd een controversieel EU-verbod op verse producten (26 soorten fruit en groenten) die niet voldoen aan bepaalde standaard vormen en afmetingen – zoals gebogen wortels, gekrulde komkommers en knobbelige aardappels – opgeheven. Tot dat moment werd naar schatting 20 tot 40 procent van de Britse groenten en fruit routinematig afgewezen voordat de producten de winkels bereikten. Maar de verwachte overvloed van grillige groenten in de schappen bleef uit.

De supermarkten gaven klanten de schuld: die zouden geobsedeerd zijn door perfectie, terwijl boeren de supermarkten verweten dat ze vasthielden aan strenge technische specificaties. Winkels hebben deze geleidelijk bijgesteld, en voedselbanken en organisaties als Food Cycle hebben dankbaar hun voordeel gedaan met afgewezen producten. Maar achtereenvolgende rapporten over verspilling in de voedselproductieketen laten zien dat er meer kan worden gedaan om gebruik te maken van eetbare maar anders gevormde producten.

Ian Harrison, die verantwoordelijk is voor de kwaliteit van producten bij Asda, zei: ‘Als fruit en groenten knobbels en andere oneffenheden vertonen, heeft dat geen invloed op de kwaliteit of smaak – een wortel blijft een wortel. Klanten zijn simpelweg op zoek naar smakelijke, verse producten tegen een goede prijs. Onze kwekers zijn slim en gebruiken al een groot deel van hun “misvormde” oogst voor verdere verwerking, bijvoorbeeld in kant-en-klaarmaaltijden en sap, maar daarnaast zagen we meer mogelijkheden.’

In de eerste aflevering ontmoeten Oliver en Doherty de boeren Olly en Kevin Hammond, die al sinds 1959 wortels en pastinaken kweken op Tattersett Farm in Norfolk. Doherty zei hierover: ‘Alles wat niet voldoet aan en bepaald niveau wordt weggegooid. Dat is enorme verspilling voor de boeren. Terwijl wortels “van A-kwaliteit”  worden verkocht voor 800 pond per ton, geven ze de lelijke exemplaren nagenoeg weg, als veevoer, voor slechts 10 pond per ton.’

De nieuwe benadering wordt ondersteund door Wrap, het adviesorgaan van de Britse overheid op het gebied van voedselverspilling,  dat heeft gezegd dat het verlies en de verspilling in de keten van verse producten gemiddeld minder dan 10 procent bedroegen, maar dat het in het geval van appels, uien en aardappels wel eens 25 procent zou kunnen zijn.

Andere grote Britse supermarkten, zoals Sainsbury’s en Waitrose, hebben hun eisen eveneens bijgesteld en verkopen ook niet-perfecte producten, maar dit is het eerste initiatief waarbij ze duidelijk worden gescheiden van het mainstream-alternatief. Emma Marsh, hoofd van Love Food Hate Waste, zei hierover: ‘Het kopen van misvormd of onvolkomen fruit en groenten betekent niet dat je inlevert op smaak. Etenswaren kosten geld en we doen een beroep op kostbare bronnen om ze te produceren, dus we moeten ze op waarde schatten.’

Kiti Soininen, hoofd van de researchafdeling op het gebied van voedsel en drank bij de onderzoeksfirma Mintel, verklaarde: ‘Het is duidelijk dat consumenten openstaan voor misvormde producten, maar wanneer grillig gevormde vruchten en groenten tussen de gewone producten liggen, loop je het risico dat klanten ze laten liggen, al was het maar onbewust. De prijs lijkt voor velen een serieuze overweging te zijn, en het in de markt zetten van lelijk fruit en vreemd gevormde groenten als smakelijke, betaalbare optie zal helpen deze klanten te bereiken.’

In Nederland springen ook een aantal bedrijven en supermarkten in de bres voor niet perfecte groente. Kromkommer bevoorbeeld, die deze 'gekke groentes' onder de aandacht brengen. 'Allereerst richten we ons op supermarkten. We zijn continu met ze in gesprek om ervoor te zorgen dat zij hun specificaties voor producten die ze afnemen bij de teler, verruimen', zeggen Jente en Lisanne, de oprichters van Kromkommer. 'Op dit moment mag geen enkele tomaat een bobbeltje hebben, geen wortel een extra been en geen komkommer een bocht naar links of rechts. Gelukkig is dat wat aan het veranderen, maar wij proberen supermarkten te laten inzien dat ze die gekke groenten juist als marketingtool kunnen gebruiken. Als je het verhaal erbij vertelt, worden mensen er alleen maar enthousiast van'.

Een goed voorbeeld van je publiek enthousiast te maken voor gekke groente, zie je in dit filmpje met Jamie Oliver en zijn zoontje Buddy. 'The Odd Bunch' is de naam van een nieuwe productlijn met gekke groente die (online) verkocht wordt bij een Australische supermarkt. Ga voor meer info naar Woolworthsonline.com.au. Meer initiatieven op dit gebied is het uit Duitsland afkomstige  Culinary Misfits en de Franse supermarktketen Intermarche met hun inglorious fruits and vegetables-lijn.




 


Deel Artikel
Bewaar artikel
Om dit artikel te bewaren moet je ingelogd zijn.
Inloggen | Registreren




    Jamie's world

    Meer Jamie's world